Piętowski Wojciech psd. Adam Ort

ur. 9 stycznia 1930 w Warszawie; zm. 5 października 2000 w Warszawie

Wojciech Piętowski, pseudonim Adam Ort – kompozytor, pianista, inżynier i reżyser dźwięku.

W pierwszych latach powojennych Wojciech Piętowski uczył się w Szkole Wojciecha Górskiego, którą ukończył w 1948 roku. Po maturze studiował na Wydziale Łączności Politechniki Warszawskiej i uzyskał tytuł inżyniera. Równocześnie ze studiami politechnicznymi kontynuował naukę gry na fortepianie. Ukończył również średnią szkołę muzyczną w  Warszawie w  tej klasie instrumentu. Jego profesjonalnym, muzycznym debiutem (1949) była gra jako pianisty i akordeonisty w jazzowym zespole Marabut, działającym pod patronatem Jazz Club YMCA (Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Młodych Mężczyzn) w  Warszawie. Występy zespołu, którego współzałożycielem i kierownikiem był znany później aktor Edmund Fetting, cieszyły się ogromnym powodzeniem. Po likwidacji przez władze popularnej i pożytecznej „cioci Imci” zorganizował i prowadził zespół muzyczny akompaniujący solistom, występującym na estradach oraz biorących udział w nagraniach radiowych i płytowych.

W latach 1951–1979, współpracował jako technik, inżynier i reżyser dźwięku, z  Warszawskimi Zakładami Fonograficznymi, przekształconymi po reorganizacji na Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Nagrania”. Jako specjalista w dziedzinie elektroakustyki (reżyser dźwięku) uczestniczył w nagraniu ponad trzystu płyt gwiazd polskiej estrady.

W roli kompozytora zadebiutował w 1959 roku. Jest autorem muzyki do ponad 150 piosenek napisanych dla polskich sław piosenkarskich, m.in. Anny GermanHaliny KunickiejBohdana ŁazukiCzesława NiemenaJerzego Połomskiego,  Sławy Przybylskiej,  Ireny SantorPiotra SzczepanikaTeresy Tutinas,  Violetty Villas i Zbigniewa Wodeckiego. Wiele piosenek komponował specjalnie do polskich filmów.

Był laureatem I nagrody na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej Opole ’68 za piosenkę Spróbujmy jeszcze raz. W 1963 piosenka Dzisiaj, jutro, zawsze  została uznana w plebiscycie Polskiego Radia za przebój roku oraz przebój 20-lecia. Na corocznych festiwalach w Sopocie nagrody za interpretację jego piosenek zdobywali również wykonawcy zagraniczni:

– Patsy Ann Noble z Wielkiej Brytanii – IV nagroda za Najlepszy dzień (1965),

– Jean Turner z USA – V nagroda za Deszczem, zawieją (1965),

– zespół Scafell Pike ze Szwecji – I nagroda za Dzisiaj, jutro, zawsze (1974),

– Corina Chiriac z Rumunii – Bursztynowy Słowik za Nigdy więcej  (1975).

W telewizyjnej wersji „Leksykonu Polskiej Muzyki Rozrywkowej” odcinek 89 (w reżyserii  Ryszarda Wolańskiego) został poświęcony karierze muzycznej Wojciecha Piętowskiego, jako oddzielne hasło.

Z inicjatywy przyjaciół 5 października 2007 został nagrany na żywo w warszawskim Centrum Łowicka album płytowy p.t. KOMPOZYTOR – WOJCIECH PIĘTOWSKI – PIOSENKI i ukazał się na rynku muzycznym jeszcze w tym samym roku. Obejmował 17 przebojowych piosenek kompozycji Wojciecha Piętowskiego w aranżacji Janusza Bogackiego i Andrzeja Jagodzińskiego oraz w wykonaniu znanych piosenkarek i piosenkarzy. Śpiewała je swoim czasie cała Polska. Album ten jest obecnie „białym krukiem” dla kolekcjonerów oraz sympatyków tego typu muzyki lekkiej i sentymentalnej, podobnie jak unikatowe, sprzed lat, nagranie piosenki „Ścigam cień” Wojciecha Piętowskiego, w duecie z Ewą Wanat.

KOMENTARZ

Inspiracją do podjęcia próby opracowania biogramu Wojciecha Piętowskiego było zdjęcie (patrz „Grupa Wojtka” w Okruchach), na którym widzimy go (w kapeluszu) z koleżankami i kolegami, udostępnione przez Romana Broszkiewicza (patrz: Biogramy). Wszyscy panowie widoczni na fotografii, zwani „grupą Wojtka”, byli w latach powojennych uczniami Szkoły Wojciecha Górskiego w tej samej klasie i uzyskali świadectwa dojrzałości w 1948 roku..

Drugą, istotną przesłanką były częste spotkania i rozmowy z Wojtkiem Piętowskim, starszym kolegą ze Szkoły Górskiego, głównie na tzw. fajfach w kawiarni Paradis na Nowym Świecie w latach 50. ubiegłego wieku. Wojtek dorabiał w niej grą na fortepianie i słynął wśród nas, młodych warszawiaków, z „przemycania” popularnych standardów jazzowych, zwalczanych przez ówczesne władze jako „obce” produkty.

Dostępne w sieci źródłowe informacje biograficzne Wojciecha Piętowskiego dotyczą, niemal bez reszty, jego kariery muzycznej. Brak wiadomości o rodzinie, latach dziecięcych i chłopięcych w okupowanej przez Niemców Warszawie oraz bliższych relacji o blaskach i cieniach w dorosłym życiu. Było to powodem nieco jednostronnej tematycznie prezentacji i tym samym zubożenia niniejszego biogramu.

Opracował Mieczysław Metler

Bibliografia:

J.Lasocki, J.Majdecki (red.) – Wojciech Górski i jego szkoła, PIW (Biblioteka Syrenki) 1982

https://bibliotekapiosenki.pl/osoby/Pietowski_Wojciech

Ścigam cień – unikatowe nagranie Ewy Wanat i Wojciecha Piętowskiego: 

https://spiewnik.wywrota.pl/wojciech-pietowski/scigam-cien

https://www.youtube.com/watch?v=ioS1xhMUD-4

Skip to content